IMAGE:

Státní civilní letiště „Senožaty“ bylo zřízeno na Českomoravské vysočině, mezi městy Pacovem, Pelhřimovem, Humpolcem a Dolními Kralovicemi. Ode všech měst bylo vzdáleno 15km. Letiště leželo u jižní strany osady Jiřičky v katastru obce Křelovice. Se stavbou letiště bylo započato v roce 1937 a dokončeno v roce 1938. Vykoupené pozemky byly zrestaurovány a letištní plocha oseta travou. Celé letiště dostalo tvaru pistole a celková výměra byla 48 ha. Letiště bylo zřízeno nejnutnějším technickým zázemím, byly zřízeny 3 podzemní nádrže na pohonné hmoty. Zřízenou správu letiště vedl Bohumil Siegl, který měl kancelář v Křelovicích.

V roce 1939 bylo letiště okupováno německou armádou, která setrvala až do 5.5.1945. Letiště bylo používáno pro boje proti rudé armádě, při bojích v Mad'arsku, Rakousku a na Moravě. Na letišti byla stabilně letka Me 110 a několik letadel Ju52 a Siebl. Na konci války v dubnu 1945 byla na letiště přemístěna i letka průzkumných Me 109 G-10/U4 od 14. NAGR, která patřila pod JG 52. Na konci války němci zničili co šlo, včetně 6 Me109. Sedmý letoun černá 12 odletěl na letiště Furth do amerického zajetí. 7 letadel Siebl zůstalo na letišti a špatným střežením letiště čs.vojenskou hlídkou byly letouny zdemolovány a až 1.4. 1946 odvezeny k opravě čs.armádou. 27.2.1946 byl správou letiště pověřen mladší starter Miroslav Brabec.

Po demontáži letadel Siebl byla vojenská hlídka odvolána a letiště bylo předáno výnosem ministerstva dopravy 47/16-IVA/5 k užívání ČNA Humpolec. 6.10.1946 byl na letišti uspořádán velký letecký den s účastí letectva. Aeroklub Humpolec vystavil v roce 1947 na severní části letiště hangáry na uschování svých letadel. Provozovány byly motorové typy Piper Cub OK XIR, Praga Baby E 114 OK BGH, a taktéž C 104 OK BFO. Aeroklub uspořádal 21.9.1947 další letecký den, který byl velice úspěšný. V hangárech byl uspořádán taneční bál. Aeroklub provozoval také mnoho typů větroňů jako Grunau Baby OK 8407, Krajánek Ok 8543, Z 23 Honza, VT 109 Pionýr, Z 25 Šohaj a Z 124 Galánka.

Intenzivní letecký provoz pokračoval až do roku 1955, kdy bylo letiště orgány KV Svazarmu zavřeno, protože neprovádělo výcvik parašutistů. Letiště bylo v roce 1976 rozoráno a jeho nová kapitola se začal psát až v devadesátých letech, kdy skupina nadšenců na ploše cca 4 ha obnovila plochu a po jejím prodeji v roce 2014 se slibem obnovení letiště se začala psát další etapa tohoto krásného letiště...

Více o historii letiště se můžete dočíst ZDE